Natuurlijk wilt u de landingspagina’s van uw website beter laten converteren. Door deze 8 checks uit te voeren krijgt u direct resultaat.
1. Wat gebeurt er op de pagina?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat er op de pagina gebeurt. Dit is te meten door Google Analytics of een andere tracking tool in te stellen. Meet de dingen die voor u belangrijk zijn en stel doelen in, zoals het aantal downloads, aankopen of het aanvragen van meer informatie. Zo kunt u bijhouden hoeveel procent van het verkeer converteert.
2. Staat er een duidelijke CTA (Call To Action) bovenaan de pagina?
Bezoekers die op uw pagina komen hebben een doel en willen dat doel moeiteloos behalen. Het grootste deel blijft bovenaan de pagina en scrolt dus niet verder naar beneden. Komen ze bijvoorbeeld via een advertentie voor een gratis e-book naar uw website? Zorg dan dat deze direct aangeboden wordt.
3. Is de CTA motiverend?
Doen uw bezoekers niet wat u van ze wilt? Kijk eens kritisch naar de woorden en de kleur van de knop van de CTA. Is het motiverend en duidelijk voor bezoekers wat ze te wachten staat?
4. Ondersteunen uw afbeeldingen de content?
Afbeeldingen moeten de content op de pagina ondersteunen en een duidelijke rol hebben. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen om emoties op te roepen of bijvoorbeeld door de persoon in de afbeelding naar de CTA knop te laten kijken of wijzen.
5. Houdt u het kort?
U wilt waarschijnlijk van alles vertellen of uw product of dienst. De gemiddelde websitebezoeker leest echter maar 28% van deze content. Een lange tekst schrikt af en maakt het minder duidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt.
6. Heeft u social proof?
Uw bezoekers willen weten of u betrouwbaar bent. Heeft u bijvoorbeeld certificaten, keurmerken of iconen om toe te voegen? Of heeft u klantenfeedback om te tonen? Niets overtuigt meer dan de mening van echte mensen.
7. Hoe sterk is de header?
Het eerste dat opvalt is de header. Geef duidelijk aan waar de pagina over gaat. Dit zorgt ervoor dat bezoekers minder snel weg klikken. Wanneer er een hele tekst staat en het niet gelijk duidelijk is waar de pagina over gaat klikken bezoekers sneller weg en wordt uw bouncepercentage hoger.
8. Is de pagina scanbaar?
Bezoekers hebben alleen interesse in wat voor hen relevant is. U moet ervoor zorgen dat ze dit makkelijk vinden door te werken met korte teksten, paragrafen met witruimtes en duidelijke tussenkopjes met H1, H2, H3 en H4.